Wymiana sprzęgła w nowym Nissanie Micrze – rozwiązania Blue Print | MOTOFAKTOR

Popularny Nissan Micra produkowany jest od roku 1982. Od momentu wprowadzenia na rynek sprzedano na całym świecie tysiące egzemplarzy. Obecna, 5-ta generacja, cieszy się największą popularnością. Opisywany w tym artykule model należy do czwartej generacji K13 i został wyposażony w czterocylindrowy silnik benzynowy. Właściciel zgłosił problemy ze ślizgającym się sprzęgłem, które najprawdopodobniej wymagało wymiany.

 

Po wprowadzeniu pojazdu do warsztatu uniesiono pokrywę silnika i zdemontowano zespół akumulatora oraz przewody dolotowe powietrza. Następnie wymontowano podtrzymywaną czterema śrubami i dwoma nakrętkami półkę akumulatora oraz liczne opaski mocujące przewody (Zdj. 1).

 

Zdjęcie 1

 

Po usunięciu półki akumulatora uzyskano dostęp do linek wybieraka zmiany biegów. Linki zostały wypięte, a ze skrzyni biegów odkręcono ich wspornik. Linki zmiany biegów odsunięto na bok do momentu ponownego montażu.

 

Kolejnym krokiem był demontaż czujnika położenia wału korbowego. W innym przypadku może dojść do jego uszkodzenia podczas demontażu koła zamachowego. Następnie odłączony został centralny plastikowy przewód hydrauliczny wysprzęglika. Przewód został zabezpieczony przed wyciekiem płynu hydraulicznego na czas demontażu skrzyni biegów.

 

Pracując od góry wykręcono górne śruby mocujące obudowę sprzęgła. Ponieważ mają różną długość, konieczne jest oznaczenie ich umiejscowienia. Następnie podniesiono samochód do odpowiedniej wysokości i zdemontowano obydwa przednie koła.

 

Zdemontowane zostało lewe nadkole, co umożliwiło dostęp do zlokalizowanego na końcu skrzyni biegów włącznika światła cofania. Odłączono kostkę łączącą biegnące pod skrzynią biegów przewody, które następnie zostały odsunięte na bok. Demontażu wymagał również przykręcony do skrzyni biegów przewód uziemienia.

 

Ponownie uniesiono pojazd i spuszczono olej przekładniowy. Następnie od zwrotnic kół odłączono obydwa sworznie dolnych wahaczy, co zapewniło wystarczająca ilość miejsca do demontażu półosi napędowych.

 

Przy pomocy odpowiedniej łyżki wysunięte zostały półosie napędowe, co umożliwiło wyciągnięcie zawleczek mocującym. Pozwoliło to na wyciągniecie półosi ze skrzyni biegów, a operacja ta wymagała zachowania ostrożności, tak, by nie doszło do uszkodzenia uszczelniaczy (Zdj. 2).

 

Zdjęcie 2

 

Następnym krokiem był demontaż osłony termicznej, która znajduje się nad prawą półosią napędową i utrudnia wyciągnięcie przekładni.

 

Zdemontowano drążek mocowania łączący skrzynię biegów i tylny belkę poprzeczną. Przed demontażem kolejnych elementów konieczne było podparcie silnika. Wtedy można odkręcić poduszki skrzyni biegów oraz dolne śruby mocowania obudowy skrzyni biegów. W tym przypadku, przed wyciągnięciem skrzyni biegów, również należy oznaczyć i zapamiętać umiejscowienie śrub.

 

Po wyciągnięciu skrzyni biegów zdemontowano i skontrolowano docisk oraz tarczę sprzęgła. Okładzina cierna tarczy była zużyta aż do nitów mocujących i wymagała natychmiastowej wymiany. Przed montażem elementów wchodzących w skład zestawu ADN130236 oczyszczono i skontrolowano pod kątem uszkodzeń koło zamachowe. Następnie uwagę zwrócono na stary centralny wysprzęglik. Po zdemontowaniu przekładnia została oczyszczona z pyłu pochodzącego ze zużytej okładziny sprzęgła. Przed zamontowaniem nowego wysprzęglika centralnego skontrolowano uszczelniacz wałka atakującego pod kątem ewentualnych wycieków (Zdj. 3).

 

Zdjęcie 3

 

Po założeniu wszystkich nowych elementów sprzęgła skrzynia biegów została zamontowana w odwrotnej kolejności, a następnie napełniona olejem odpowiedniej klasy. Ostatnią czynnością było odpowietrzenie układu hydraulicznego uruchamiającego sprzęgło (Zdj. 4). Zestaw sprzęgła Blue Print dostarczany jest z wieloma przydatnymi biuletynami technicznymi, z których jeden opisuje procedurę odpowietrzania.

 

Zdjęcie 4

 

  1. Najpierw należy uzupełnić zbiornik hydraulicznego płynu układu sprzęgłowego, a następnie na końcówkę odpowietrznika wysprzęglika centralnego nałożyć przeźroczysty wężyk. Nie należy używać próżniowego lub ciśnieniowego przyrządu do odpowietrzania, ponieważ może to doprowadzić do uszkodzenia uszczelniaczy w układzie hydraulicznym.
  2. W złączkę odpowietrznika wcisnąć pierścień zabezpieczający, a następnie utrzymać w tej pozycji, co pozwoli zsunąć rurkę hydraulicznego układu sprzęgła.
  3. Zsunąć rurkę o około 5 mm, co pozwala zdemontować pierścień zabezpieczający. Dzięki temu płyn będzie mógł wypłynąć z odpowietrznika. Ponieważ w układzie panuje ciśnienie hydrauliczne, należy przytrzymać rurkę, zabezpieczając ją w ten sposób przed całkowitym zsunięciem.
  4. Osoba pomagająca powinna wcisną i przytrzymać w tej pozycji pedał sprzęgła. Odpowietrzyć centralny wysprzęglik – w płynie hydraulicznym nie powinny występować pęcherzyki powietrza.
  5. Wsunąć rurkę do pierwotnej pozycji. Puścić pedał sprzęgła i odczekać 5 sekund. Upewnić się, że pierścień zabezpieczający jest we właściwej pozycji, a rurka jest odpowiednio zamocowana.
  6. Sprawdzić, czy poziom płynu hydraulicznego w zbiorniku przed i po odpowietrzeniu jest w wymaganym zakresie. Skontrolować poprawność zamocowania przewodu hydraulicznego, który powinien być zabezpieczony przed przetarciem.

 

Po skutecznym odpowietrzeniu centralnego wysprzęglika skontrolowano działanie sprzęgła, swobodę pracy oraz wysokość położenia pedału sprzęgła. Ustawiono zegar i radio. Następnie przeprowadzono test drogowy w celu weryfikacji poprawności działania sprzęgła. Po zamontowaniu nowych elementów oraz wysprzęglika centralnego układ pracował bez najmniejszego zarzutu.

 

Cały asortyment elementów sprzęgła Blue Print dostępny jest na stronie: partsfinder.bilsteingroup.com.

 

Źródło: Blue Print

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).